Het maken van een korte speelfilm van rond de 10 minuten is een fantastische uitdaging. Het is een flinke klus, maar als de film af is, ben je enorm trots. Je hebt een verhaal neergezet dat iets vertelt. Waar een 1-minute meestal een grap of een situatie is, kan je met een 10 minuten dieper ingaan op een onderwerp en de beweegredenen van een personage.

In 10 minuten kan je al heel veel kan vertellen. Het is een goede lengte als je nog niet zoveel met film gedaan hebt. Bovendien houdt het Nationaal Filmfestival voor Scholieren een grens aan van 10 minuten. Zie pagina NFFS. 

Met goed lesmateriaal en een efficient opgezette lessenserie is het maken van een korte speelfilm een leerzame en leuk ervaring. Door de intensieve samenwerking ben je aan het einde van het proces trots op je team en trots op het product, een waardevolle film! 

 

KORTE SPEELFILM (+/- 10 MIN.)

 

Niveau:                    ambacht/gevorderd                          

 

Tijdsinvestering:  +/- 30 uur met huiswerk                                              

 

 

 

 

 

 

KORTE SPEELFILM MAKEN OP SCHOOLKAMP 

Niveau:                     havo/vwo

Tijdsinvestering:   5 á 6 dagen met voorbereidings-

                                   bijeenkomsten en huiswerk

 

 

Een week lang naar het buitenland om een film te maken! Waar je normaal veel moeite moet doen om mooie locaties te vinden krijg je het nu cadeau. Een bijzondere, leerzame ervaring. 

 

Het is een week waarin het gezellig is en je veel lol hebt, maar waarin het ook hard werken is om een hele mooie film te maken. Zorg dat het scenario af is voor vertrek, anders kom je in tijdnood. Het mooist is het namelijk om de première op de laatste avond te hebben.

 

 

 

 

Werkweek in Etretat, Normandië

Cambridge, The crowd control project

1e prijs op het Nationaal Filmfestival voor Scholieren 2015

Nog liever alleen, 2014-2015

Voornaamste leerdoelen:

-in beeldtaal een verhaal vertellen met diepere lagen

-een verhaal vertellen waarin een onderwerp wordt uitgediept

-leren een langdurige samenwerking aan te gaan                                              

 

 

 

 

 

 

SCENARIOWEDSTRIJD

 

Twintig leerlingen van de Montessori Scholengemeenschap Amsterdam schreven in koppels een scenario. Het winnende scenario werd verfilmd en vertoond in de biooscoop. 

 

Soms is dat nodig, 2e prijs Nationaal Filmfestival voor Scholieren 2013

Keep loving, 2e prijs Nationaal Filmfestival voor Scholieren 2011